Reklamasjon

    Dine rettigheter ved feil og mangler av varer.

    Reklamasjon

    Dine rettigheter ved feil og mangler 

    Når du handler i nettbutikken, er ditt kjøp dekket av forbrukerkjøpsloven av 21. juni 2002. Loven gjelder alle varekjøp du gjør som privatperson etter 1. juli 2002. Ifølge forbrukerkjøpsloven har du, som forbruker, reklamasjonsrett i 2 år, og reklamasjon skal skje senest 2 år etter at du overtok produktet. Fristen for å reklamere er derimot 5 år dersom produktet, eller deler av det, er ment å vare vesentlig lengre ved vanlig bruk.
     

    Retten til reklamasjon 

    Hvis varen(e) du har kjøpt har feil eller mangler, kan du, avhengig av situasjonen, kreve retting av feilen, omlevering, prisavslag, erstatning eller at kjøpet heves. Forutsetningen for dette er at reklamasjonen er berettiget.
     

    Selgers rettigheter ved reklamasjon

    Om produktet har mangel kan selgeren i utgangspunktet velge å reparere produktet. Skjer samme feil for tredje gang etter at selger har forsøkt å utbedre forholdet, har du rett på prisavslag eller pengene tilbake. Tilbakebetaling skjer i så fall innen 14 dager.
     
    Selger kan også kreve å få reparere varen| dersom det ikke er mulig å skaffe en ny, for eksempel hvis varen ikke lenger produseres, eller hvis det medfører en urimelig kostnad.
     
    Dersom det gjelder en transportskade, bør du dokumentere skaden og kontakte oss via dette skjemaet.
     

    Meld fra om mangler

    Ved en mangel er du som kjøper forpliktet å gi beskjed om denne innen 2 måneder etter at du har oppdaget mangelen. Vi anbefaler at du tar kontakt med ditt nærmeste varehus for å melde ifra om reklamasjonen.
     

    Hvis produsenten ikke kan finne en feil

    Dersom feilen skyldes slitasje eller uforsvarlig bruk, regnes den ikke som en mangel. Hvis produsentens serviceverksted ikke finner noen feil på produktet, eller hvis feilen skyldes feil montering, kan de fakturere deg for servicebesøket.
     

    Unntak fra reklamasjonsretten

    Slitasje og brukerfeil regnes ikke som reklamasjonsberettigede mangler, og kan medføre faktura for undersøkelse.
     
    NB! Selger kan kun kreve betaling for reparasjon eller undersøkelse dersom dette er informert om på forhånd og feilen skyldes brukerfeil eller slitasje.
     

    Kontaktinformasjon

    For rask behandling av reklamasjon oppfordrer vi deg til å kontakte butikken der varen(e) ble kjøpt. Se kvittering om du er usikker hvilken butikk du kjøpte varer fra. Alternativt kan du kontakte oss via et kontaktskjema eller følgende kontaktinformasjon:
     

    Kontaktalternativer

    Coop Norge SA
    Regnbueveien 5, 1405 Langhus
    Postboks 3005, 1402 Ski
     
    Kundesenter (mandag - fredag 08.00 - 16.00):
    64 87 50 00 - tastevalg 4
     

    Kvittering som kjøpsbevis

    Kvitteringen fungerer som kjøpsbevis. Det er viktig å oppbevare den på et trygt sted.
     

    Eventuelle garantibetingelser

    Noen leverandører tilbyr garantier som går utover de lovbestemte forbrukerrettighetene. Mer informasjon om slike garantibetingelser finner du i bruksanvisningen som fulgte med varen, og ofte på produsentens hjemmeside. 
     
     
    Les mer om åpent kjøp og retur- og angrerett. Har du flere spørsmål kan du ta kontakt med oss, så hjelper vi deg så fort vi kan.