Retur og angrerett

    Du har 14 dagers angrerett når du handler på nett, og du kan returnere varer som er kjøpt i en Obs BYGG butikk til en valgfri butikk innenfor Obs BYGG-kjeden.

    Retur og angrerett

    Hva innebærer retur og angrerett?

    Du har 14 dagers angrerett når du handler på nett. Angreretten gjelder fra den dagen du mottar varen. Du kan returnere varer som er kjøpt i en Obs BYGG butikk til en valgfri butikk innenfor Obs BYGG-kjeden.

    Du har i tillegg 120 dagers åpent kjøp så lenge produktet er ubrukt, og emballasjen er ubrutt.

    Kansellere en ordre

    Dersom du ønsker å kansellere en ordre, kan det gjøres via dette skjemaet eller ved å ringe oss på 64 87 50 00 / innvalg 4 (åpningstid mandag - fredag 08.00-16.00).
     
    Dersom ordren har kommet for langt i prosessen, kan vi dessverre ikke kansellere den. I disse tilfellene, har du mulighet til å benytte deg av angreretten etter at du har mottatt ordren eller den er klar for henting i butikk.
     

    Hva er unntatt fra angreretten?

    Følgende produkter er unntatt fra angreretten:
    • Fargetilsatt (blandet) maling
    • Spesialbestilte varer (for eksempel skyvedører som er måltilpasset eller spesialstørrelser på dører/vinduer etc.)
    • Produkter som er installert/montert (for eksempel varmepumpe)

    Hvordan fungerer angrerett?

    Ved angrerett kan du returnere varen(e) på følgende måter.

    Alternativ 1 – Lever varen(e) selv

    Levere varen(e) kostnadsfritt til ditt nærmeste Obs BYGG varehus.

    Ved returen er det tilstrekkelig å vise kvittering eller annet kjøpsbevis, slik som kjøpshistorikken registrert på medlemsnummeret.

    Alternativ 2 – Send varen(e) tilbake med post

    Ordren kan sendes til butikken du handlet fra eller til vårt sentrallager Coop Norge SA. Du finner angreskjema i eposten du mottok med ordrebekreftelsen, hvor det også står hvilken butikk du kjøpte varen fra. Alternativt kan du skrive ut et blankt angrerettskjema ved å klikke her.

    Finn returadresse til våre Obs BYGG-butikker her

    Returadresse til sentrallager:
    Coop Norge SA
    Postboks 3005
    1402 Ski

    Ved valg av alternativ 2 (forsendelse per post) må du selv dekke kostnadene i forbindelse med returen. 

    Du er selv ansvarlig for at pakken kommer tilbake til oss når du returnerer varer. Det betyr at du er ansvarlig for pakkens innhold frem til vi mottar returen din. Dersom du velger å sende pakken, anbefaler vi å sende med sporing.

    Betingelser for bruk av angreretten

    Når du mottar varen kan du håndtere den i et slikt omfang at du kan fastslå varens art, egenskaper og måten den fungerer på. Det betyr at du har lov til å håndtere produktet på samme måte som du ville kunne i en fysisk butikk. Angreretten gjelder kun dersom produktet i det vesentlige er uforandret og i samme stand. 

    14-dagersfristen gjelder fra den dag du mottar varen. Fristen avbrytes ved at du leverer tilbake produktet til oss, eller ved at du (som et første skritt) sender oss melding om at du ønsker å bruke angreretten. I så fall må du returnere produktet innen 14 dager etter at du sendte oss meldingen.

    Dersom fristen går ut på en helligdag, forlenges fristen til neste hverdag. Dersom det er flere varer på samme bestilling, og disse ikke har blitt levert samtidig (eller hvis samme vare har blitt levert flere ganger), gjelder angreretten for samtlige varer fra den dag du mottok den siste varen.

    Ofte stilte spørsmål

    Refundering skjer 2-5 virkedager etter at vi har mottatt returen. Merk: Når du returnerer en vare, vil pengene bli tilbakeført til betalingsmetoden din, og transaksjonen vil vises i bankoversikten din på datoen da kjøpet opprinnelig ble gjennomført.
    Fortrinnsvis betaler vi tilbake til samme bankkort/konto. Hvis du betalte via faktura, krediterer vi Walley.

    Angreretten gir deg som kunde mulighet til å returnere produktet innen 14 dager etter kjøpet, uten krav om ubrutt emballasje. Det vil si at du kan åpne emballasjen og undersøke det, men ikke bruke det.

    Åpent kjøp tillater kunden å returnere produktet innen 120 dager, men krever at produktet er ubrukt og at emballasjen er ubrutt.
    Et direkte bytte av vare kan kun gjøres fysisk i butikk. For en vare kjøpt på nett må du først angre kjøpet, så refunderes pengene til din konto, og så må du gjøre en ny bestilling. 

    Lurer du på noe annet?