For garantert levering før julaften, bruk klikk og hent og hent i butikk - gratis og enkelt.

    Slik skifter du dekk selv

    Det er sannsynligvis mye enklere enn du tror å skifte dekk selv. Her får du tipsene du trenger!

    Slik skifter du dekk selv

    Å skifte fra vinterdekk til sommerdekk er noe mange har valgt å sette bort til verksteder – men er det egentlig nødvendig?

    Med riktige verktøy gjør du unna jobben på en liten halvtime, og sparer dermed både penger og tid – samtidig som du får litt ekstra mestringsfølelse.

    Det som er absolutt nødvendig for å skifte hjul er en jekk og et hjulkryss eller lignende til å skru av boltene. Det er imidlertid et par ting du kan gjøre for å sørge for at jobben går mye lettere og raskere.

    Det første handler om jekken: Hvis du kun har en såkalt saksejekk som følger med bilen din, gjør du lurt i å investere i en skikkelig garasjejekk.

    Den gjør at du løfter hjulet opp fra bakken på noen sekunder – sammenlignet med saksejekkens mangfoldige minutter med snurring. På grunn av den større kontaktflaten vil det også være mindre risiko for skader på bilen.

    Det andre verktøyet du bør investere i er en elektrisk muttertrekker. Disse gjør det til en lek å få løs hjulboltene som kan sitte ganske hardt – særlig hvis et verksted har gjort jobben med trykkluftverktøy før deg.

    I tillegg har du mulighet til å velge en momentinnstilling som er riktigere enn om du trekker til for hånd med for eksempel latmannsarm. Det gjør at du ikke risikerer å skade felgen eller boltene ved å stramme for mye.

    1. Forberedelser

    Finn frem dekkene du skal bytte til, jekk og muttertrekker. Deretter er det viktig at du plasserer bilen på et helt rett underlag – hvis ikke risikerer du at den faller av jekken mens du jobber.

    Sett bilen i førstegir hvis den har manuelt gir eller i Park hvis den har automatgir og aktiver håndbrekket.

    2. Løsne hjulboltene

    Mens bilen fortsatt står på bakken bør du løsne hjulboltene slik at de er enkle å skru ut med håndkraft etterpå. Husk at du kun skal løsne boltene – ikke ta dem ut!

    3. Finn frem til jekkepunktet og løft bilen

    Jekkepunktet sitter som regel noen centimeter bak forhjulene og noen centimeter foran bakhjulene. I instruksjonsboken til bilen står det nøyaktig hvor disse er, og det er viktig å kun jekke på disse punktene.

    Når jekken er plassert korrekt løfter du bilen. Du trenger ikke jekke mer enn at hjulet såvidt er over bakken.

    4. Skru ut boltene og ta av hjulet

    Skru ut hjulboltene for hånd og legg dem samlet på et trygt sted. Når det siste er ute skal du kunne løfte av hjulet. Hvis det sitter fast kan du sparke lett i dekkets underkant.

    NB: Husk at du aldri må ha noen kroppsdeler under bilen mens den står på jekken!

    5. Børst bort eventuell rust

    På eldre biler kan det komme rust på navet, og dette vil bidra til at hjulet er vanskelig å få av. For å unngå dette neste gang kan du børste med en metallbørste og eventuelt smøre området med litt kobberpasta.

    6. Finn frem riktig hjul

    De fleste moderne dekk har en spesifikk rulleretning. Dette er angitt med en pil på siden av dekket og som regel ordet «Rotation». Noen biler har også ulike dimensjoner foran og bak, og isåfall er det alltid de bredeste hjulene som skal sitte bak.

    Du skifter enkelt dekkene på bilen selv med denne guiden!

    7. Montér hjulet

    Løft opp hjul og pass på at hullene i felgen er på linje med hullene i navet. Deretter skrur du inn den nederste bolten med håndkraft. Denne holder hjulet på plass mens du finner frem de andre boltene.

    Disse skrur du så inn med håndkraft til alle er på plass. Bruk pipen som hører til muttertrekkeren til dette, men ikke trekk til mer enn du klarer med fingrene i første omgang.

    8. Stram boltene

    Når alle boltene er skrudd inntil navet med håndkraft, kan du begynne å stramme med muttertrekkeren. Det er viktig å stramme i kryss slik at du får strammet hjulet jevnt. 

    Det betyr at du strammer bolten som er tvers ovenfor den forrige du strammet. Det spiller ingen rolle hvilken bolt du begynner med.

    9. Slipp bilen ned og stram igjen

    Slipp bilen rolig ned med jekken og stram i kryss på nytt for å være sikker på at du ikke har glemt noen av boltene.

    Nå trenger du bare å gjenta prosessen på de andre tre hjulene, så er du klar til en ny sesong.

    10. Etterstram boltene

    Husk at boltene må etterstrammes etter 5-10 mils kjøring. Med en batteridrevet muttertrekker er denne jobben gjort på under et minutt.

    Kjøp muttertrekker hos Obs BYGG! Vi garanterer lavest pris med prisløftet vårt.