Slik gjør du båtpussen raskt og riktig

    Vi guider deg til rask, riktig og grundig stoffing av båten – steg for steg!

    Slik gjør du båtpussen raskt og riktig

    Våren er tiden der båtentusiaster over hele landet finner frem pusseutstyret for å gnikke båten ren og pen til sjøsetting. Å «stoffe» båten er en obligatorisk del av båtpussen, og betyr kort og godt det samme som å påføre bunnstoff.

    – Et godt bunnstoff skal først og fremst beskytte båten mot begroing som skjell og rur, sier Claes Eliasson, salgssjef i Bavaria Båt Norge AS. Han har 35 års erfaring med seilbåt og motorbåt, og har ansvaret for klargjøring og vinterlagring av opptil 100 båter hver sesong.

    Bunnstoff skal også hjelpe til med å redusere friksjon for å oppnå ønsket fart og senke drivstoffbruk ved å redusere vannmotstand. 

    Stoffing hvert andre år er nok

    For utålmodige sjeler med stor iver etter å få sjøsatt båten, er det mange som lurer på om det virkelig er nødvendig å stoffe båten hvert år. I prinsippet er det anbefalt å stoffe båten årlig. Nye selvpolerende bunnstoffer for fritidsbåter lover imidlertid at du fra nå av kun trenger å stoffe annethvert år, og i de aller fleste tilfeller holder det med ett strøk. 

    Seilmagasinet har over flere sesonger testet Jotun NonStop Supreme, som er et selvpolerende bunnstoff. De konkluderte med at produktet holder det som loves – og at dette bunnstoffet er det beste middelet mot groe under båten de noen gang har testet

    – Er du i tillegg flink med å alltid holde båten ren, vil det spare deg for mye jobb. Og velg kvalitetsprodukter. På skroget kan du gjerne bruke Jotun Shiny, som er et bra kombi-produkt, tipser Eliasson.

    Nøye testet

    Jotuns båtprodukter er utviklet, testet og produsert i Norge. Forsknings- og utviklingssenteret til Jotun i Sandefjord er Nord-Europas største privateide laboratorium.

    – Nye produkter må bestå mange tester før de slippes på markedet. Bunnstoffene blir også testet på feltstasjoner både i norske farvann og andre steder i verden. I tillegg er det viktig å teste bunnstoffene på båt i normal bruk, sier Tonje Nordby, seniorkjemiker i Jotun.

    – Sommeren 2022 testet vi bunnstoffet vårt i Karmsundet som stedvis har store forekomster av havnespy, forteller Tonje Nordby, seniorkjemiker i Jotun.

    Resultatet fra testene viser at havnespy ikke klarer å feste seg på Jotuns bunnstoff!

    – Det betyr at om du bruker Jotuns produkter på skroget ditt, kan du trygt besøke Sørvestlandet i båt uten å bli medskyldig i å spre havnespy, forsikrer Nordby.

    Husk at du alltid får lavest pris hos Obs Bygg gjennom vårt prisløfte!

    Bunnstoff_artikkelbilde2.jpg

    Hardt eller selvpolerende bunnstoff?

    Hvilket bunnstoff du bør velge og hvor mye du trenger, avhenger av flere ting: Hvor stor båten er og hvor mye den blir brukt, hvordan båten brukes og i hvilken type vann – og ikke minst hvor ofte du ønsker å stoffe. 

    Selvpolerende er det mest brukte, rett og slett fordi det gir flest fordeler. Blant annet er det mest robust mot begroing og har, som navnet tilsier, evnen til å slipe seg selv. Det gjør den også enkel å vedlikeholde.

    – Selvpolerende bunnstoff slipes av i jevn takt i løpet av sesongen. Dette gjør at du kan stryke på et nytt lag uten å fjerne det første, noe som er en stor fordel, sier Eliasson.

    Hardt bunnstoff bør alltid våtslipes før nytt strøk. Særlig regattaseilere og racerbåtførere foretrekker å bruke hardt bunnstoff, fordi det gir dem mulighet for å oppnå ønsket finish for minimal motstand i vannet. Hardt bunnstoff kan også være et godt valg dersom du har båten mye opp og ned på henger, siden dette bunnstoffet er mer motstandsdyktig mot mekanisk slitasje.

    Har du båten i ferskvann, vil du normalt ikke trenge bunnstoff. Er du usikker, bør du be fagfolk om hjelp. 

    Slik gjør du

    • Før du kan begynne å stoffe båten, er det viktig at du sørger for at du har alt av nødvendig utstyr tilgjengelig.

    • Benytt vannlinjerens hvis båten er gulnet i vannlinjen eller har begroing som ikke går bort ved vanlig vask.

    • Merk opp vannlinjen på båten med løsemiddelbestandig maskeringstape.

    • Er du usikker på hvilket bunnstoff båten har fra før av, kan du enkelt sjekke dette ved å gni fingrene på båten (overflaten må være fuktig). Hardt bunnstoff vil ikke kritte. Får du farge på fingrene, er det mest sannsynlig benyttet selvpolerende bunnstoff tidligere.

    • Våtslip båten dersom bunnstoffet er i dårlig stand.

    • Overflaten som skal males må være ren, fast og tørr.

    • Fjern løst bunnstoff og puss ned til et helt og jevnt underlag.

    • Bruk bunnstoff med samme produksjonsnummer for å unngå nyanseforskjeller.

    • Rør godt i spannet.

    • Påfør malingen med rull eller pensel, og ta gjerne et ekstra strøk forut, langs vannlinjen, på kanter og akterut ved propellen.

    • Malingen er tørr og klar for sjøsetting 12–24 timer etter siste strøk. 

    Bunnstoff_artikkelbilde.jpg

    Unngå disse båtpusstabbene!

    • Temperatur: Sjekk temperaturen før du begynner. Det skal være over +5° C for at bunnstoffet skal tørke raskest mulig. Husk også at dersom båten har stått i skyggen, kan overflaten være langt kaldere enn i lufta.

    • Vær: Ikke mal i direkte sollys. Det kan føre til skjoldete maling, og du risikerer å dra av malingen med rullen mens du jobber. Glem heller ikke å sjekke hvordan været er meldt dagen etter maling. Er det meldt regn, bør du utsette jobben til en annen dag.

    • Røring: Maling og bunnstoff må røres godt både før og underveis i arbeidet. Dette er viktig for at de aktive virkestoffene skal fordeles jevnt i malingen, og dermed også på hele skroget.

    • Overmaling: Vær nøye med å sjekke produktets tekniske spesifikasjoner. Her kan det være store forskjeller fra produkt til produkt. Ved å vite når du kan overmale, unngår du tabber som at første strøk sitter fast i rullen, eller at bunnstoffet begynner å flasse og få dårlig heft.  

    • Feil midler: Bruk kun spesialmidler beregnet for båt. Andre rengjøringsmidler kan legge igjen en hinne av fett og oljer, noe som gjør det vanskeligere å lykkes med poleringen av båten.

    • Når sesongen er over: Spyl båten med høytrykksspyler straks den er tatt opp på land (før skroget har tørket). Da blir neste års båtpussjobb langt enklere.

     (Kilder: batmagasin.jotun.no og Seilmagasinet)